Oprichting CADO i.s.m. Landelijke Thuiszorg

dinsdag, 28 april, 2015
Oprichting CADO i.s.m. Landelijke Thuiszorg

De gemeenteraad besliste op 27 april 2015 om, in samenwerking met Landelijke Thuiszorg, een CADO (Collectieve Autonome Dag Opvang) uit te bouwen.  Landelijke Thuiszorg baat in onze provincie reeds verschillende CADO's uit en beschikt dus over de nodige kennis.  In onze gemeente is de vraag naar dergelijke opvang groot, vandaar de samenwerking.

CADO is een kleinschalige, huiselijke vorm van dagopvang voor zorgbehoevenden.  Het haalt ouderen uit het isolement waarin zij vaak terechtkomen als ze ervoor kiezen om thuis oud te worden in plaats van in een rusthuis.  Tevens is het een prima aanvulling voor mantelzorg.  Mantelzorgers voelen zich hiermee gesteund, het biedt hen wat meer ademruimte waardoor ze de verzorging beter kunnen inpassen in hun eigen leven.
Landelijke Thuiszorg heeft in onze gemeente reeds een uitgebreid netwerk van hulpverlening.  Niet alleen thuiszorg en poetshulp, maar ook o.a. kraamzorg en kleine karweien maken deel uit van het zorgaanbod.

Gezien de steeds groter wordende groep 60-plussers in onze gemeente, is het OCMW zowel als de gemeenteraad zich bewust van de nood aan dergelijk initiatief.  Een locatie daarvoor werd gevonden aan de Betekomsestw, naast het speelplein De Raam.  Na enige aanpassingswerken zou het CADO eind 2016 van start kunnen gaan.