Nieuwjaarswensen van Minister Koen Geens

maandag, 21 december, 2015
Nieuwjaarswensen van Minister Koen Geens

Het afgelopen jaar stond in het teken van de oorlog in het Midden Oosten. De terreurdreiging en de vluchtelingenmassa bereikten ongekende proporties. Er speelt zich in het Midden Oosten iets af waarvan wij tot voor kort slechts via televisiebeelden een heel klein begin van besef hadden. Miljoenen mensen verlaten al jaren hun thuislanden, opgejaagd door de oorlog, de haat en de terreur in Afghanistan, Irak en Syrië. Honderdduizenden trekken nu verder dan hun eerste halte in Turkije, Libanon en Jordanië, en komen onze richting uit. Het is niet eenvoudig om op de juiste manier met deze mensenstroom om te gaan. Er leeft bij ons angst voor het onbekende en onzekerheid over wat nog komen zal. Het zijn menselijke reacties. Maar tegelijk schuilt in elk van ons een diepere kracht van gastvrijheid en solidariteit met hen die het moeilijk hebben. Juist die kracht moeten we aanspreken. Ze brengt mensen immers samen, en ze stuwt hen vooruit.  In de eindejaarsperiode gaan we samen aan tafel. Met vijf broden en twee vissen kan ieder onder ons een wonder doen. Laat ons ons hart openstellen voor elkaar, en de warmte van kerst delen. Een Zalig Kerstfeest aan elkeen.