Ik drink slim

woensdag, 5 februari, 2014
"Ik drink slim"-project

Scholen: project "Ik Drink Slim" in samenwerking met Logo Oost-Brabant

“Het project is een stimulans voor kinderen en leerkrachten om kraantjeswater te drinken. Vooral het aanbod van de drinkbeker zet aan tot gebruik van kraantjeswater. Dit wordt nog regelmatig gesignaleerd door de ouders, die ook bij hen thuis een verschil opmerken.”

De scholen in onze gemeente nemen deel aan het project voor de leerlingen van het eerste leerjaar. Met ‘Ik drink slim’ willen we kinderen van 6-7 jaar aanmoedigen om voor gezonde drinkgewoonten te kiezen. We promoten drinkwater als belangrijkste dorstlesser en ongesuikerde melk als dagdagelijks basisproduct. Kinderen leren het verschil tussen water/melk en ‘vloeibare snoep’. Ze leren het principe van groene (altijd), oranje (max. 1x/dag) en rode drankjes (max. 1x/week) aan de hand van een korte les. Hiervoor krijgen de leerkrachten een handleiding of kunnen ze gebruik maken van het gratis aanbod van het Logo (Lokaal GezondheidsOverleg) om een stagiaire voeding- en dieetkunde in te schakelen. De leerlingen krijgen nadien een drinkdagboekje waarmee ze thuis hun vaardigheden kunnen trainen. Dat doen ze door een week lang op te schrijven wat ze drinken en er meteen het juiste stickertje (groen, oranje, rood) bij te kleven. Op het einde van de week kijkt de leerkracht na of de kinderen het juiste kleurstickertje bij de juiste drank hebben gekleefd, wordt een kort klasgesprek gehouden over de dagboekjes en worden de kinderen beloond met een ‘Ik-drink-slim’- diploma en -speldje. Als kers op de taart krijgen ze een gratis drinkbus. Daarmee willen we hen op langere termijn aanzetten om genoeg water te drinken.